Thursday, June 21, 2012

Makanan Thai

salam semua..
lama aku xupdate blog..
tetiba rasa nak update pasal makanan yang ada kt thai
bagi aku makanan kt thai semua MASYUKK
sedap sebab memenuhi citarasa aku yang pedas, masam..bla..bla..bla..

First : Som tam (kerabu betik)

somtam ny pedas..makan dengan kangkung dengan kacang panjang..
klau p thai kat mana2 pun ada..tepi2 jalan pun ada..tp kena makesure halal lah...



ny la somtam


2 : Neou Khai (pulut ayam)
 pulut mcm biasa tp makan dengan ayam goreng..ayam goreng dia superb kala merah...pastu dia letak bawang goreng atas pulut 2..pastu cicah dengan sos...ny breakfast wajib aku klau p thai...sbb murah kot..aku tgk mak aku beli pulut yang bnyak tu 50sen/ 5kupang ja...ayam harga laen,..

ny pulut ayam..adik beradik aku kt malaysia suka la bnda ny..stiap kali balik thai msti bwak balik malaysia..hahaha

3 : Thot Man Pla ( Fish Cake)
aku suka ratah \(makan saja) benda ni...dia pedas rasa ikan n dalam 2 ada kacang pnjang potong kecil2..benda ny slalunya beli tepung dia kt pasar pastu balik goreng ja..sbb susah nak wat n cari bahan dia..mak aku pnah beli..kjap ja family aku habiskan...

ny la...setiap kedai makan ada kot benda ny...


4: Phat Si Io ( Goreng Kicap)
ny mak aku selalu buat kt  rumah sbg breakfast atau makan malam..ny koetiow goreng dgn sos tiram ngan kicap siam yang cair 2..letak sayur khailan pastu tabur kacang tanah yang hancur..dia xda rasa sgt tp mkan ngn cili padi mesin tambah cuka..mmg pedas...tp puas ha..hahaha...yang best nya koetiow siam urat besar..klau makan puas rasa dia n sgt kenyang...tp kt rumah pakai koewtiow malaysia ja..okay la..

ny gambar dia...nyumm
5: Kaeng khiaowan( Green Curry)ny pun sedap...kalau family aku raya haji kat thai wajib Tok aku wat benda ny..kadang datang malaysia pun dia masak kan..mak aku xpakar sgt wat yang ny..dia boleh mkn dengan laksa siam n nasi...sangat sedap..dah buat aku terliur dah...

kari hijau..hahaha


ny laksa thai..beli kat pasar..jual dlm 1kg, ikut kita nak...halus ja laksa dia..
sebenarnya banyak lagi makanan aku nak cita sampai esok pun xhabis...aku xcita pun psal tomyam..semua org taw tomyam 2...so xpyah cita..buang tenaga...orang thai kalau pagi2 dh makan bnda berat..depa mesti makan nasi pepagi...pasar dia best penuh org jual makanan sedap2..tp aku hanya tggu di rumah mak ngan ayah aku yang belikan..org thai xsuka makan milo..depa makan ovaltine..rindu plak tok ngan tokwan aku kt sana...raya haji ny nak ajak ayah aku balik lah..dh lma aku xbalik sana....T_T.

opppsss...esok exam,aku nak smbung baca buku..tata... :D







No comments:

Post a Comment