Thursday, June 21, 2012

Makanan Thai

salam semua..
lama aku xupdate blog..
tetiba rasa nak update pasal makanan yang ada kt thai
bagi aku makanan kt thai semua MASYUKK
sedap sebab memenuhi citarasa aku yang pedas, masam..bla..bla..bla..

First : Som tam (kerabu betik)

somtam ny pedas..makan dengan kangkung dengan kacang panjang..
klau p thai kat mana2 pun ada..tepi2 jalan pun ada..tp kena makesure halal lah...



ny la somtam


2 : Neou Khai (pulut ayam)
 pulut mcm biasa tp makan dengan ayam goreng..ayam goreng dia superb kala merah...pastu dia letak bawang goreng atas pulut 2..pastu cicah dengan sos...ny breakfast wajib aku klau p thai...sbb murah kot..aku tgk mak aku beli pulut yang bnyak tu 50sen/ 5kupang ja...ayam harga laen,..

ny pulut ayam..adik beradik aku kt malaysia suka la bnda ny..stiap kali balik thai msti bwak balik malaysia..hahaha

3 : Thot Man Pla ( Fish Cake)
aku suka ratah \(makan saja) benda ni...dia pedas rasa ikan n dalam 2 ada kacang pnjang potong kecil2..benda ny slalunya beli tepung dia kt pasar pastu balik goreng ja..sbb susah nak wat n cari bahan dia..mak aku pnah beli..kjap ja family aku habiskan...

ny la...setiap kedai makan ada kot benda ny...


4: Phat Si Io ( Goreng Kicap)
ny mak aku selalu buat kt  rumah sbg breakfast atau makan malam..ny koetiow goreng dgn sos tiram ngan kicap siam yang cair 2..letak sayur khailan pastu tabur kacang tanah yang hancur..dia xda rasa sgt tp mkan ngn cili padi mesin tambah cuka..mmg pedas...tp puas ha..hahaha...yang best nya koetiow siam urat besar..klau makan puas rasa dia n sgt kenyang...tp kt rumah pakai koewtiow malaysia ja..okay la..

ny gambar dia...nyumm
5: Kaeng khiaowan( Green Curry)ny pun sedap...kalau family aku raya haji kat thai wajib Tok aku wat benda ny..kadang datang malaysia pun dia masak kan..mak aku xpakar sgt wat yang ny..dia boleh mkn dengan laksa siam n nasi...sangat sedap..dah buat aku terliur dah...

kari hijau..hahaha


ny laksa thai..beli kat pasar..jual dlm 1kg, ikut kita nak...halus ja laksa dia..
sebenarnya banyak lagi makanan aku nak cita sampai esok pun xhabis...aku xcita pun psal tomyam..semua org taw tomyam 2...so xpyah cita..buang tenaga...orang thai kalau pagi2 dh makan bnda berat..depa mesti makan nasi pepagi...pasar dia best penuh org jual makanan sedap2..tp aku hanya tggu di rumah mak ngan ayah aku yang belikan..org thai xsuka makan milo..depa makan ovaltine..rindu plak tok ngan tokwan aku kt sana...raya haji ny nak ajak ayah aku balik lah..dh lma aku xbalik sana....T_T.

opppsss...esok exam,aku nak smbung baca buku..tata... :D







Saturday, March 31, 2012

earth hour

salam semua...
31/3/2012

aku smbung earth hour...(ala,smua org pown smbut)
tp hmpa smbut kt mna???
kt umah,hostel,mna2 ja lah...
aku sambut kt planetarium negara..
AMPA ADA?????
semua ny romate aku la ttba dia ajak.dia ckap bas kosong
free lak 2..aku p sbb smua romate aku p
xmau dk swg2 dlm bilik...
xdk keja nk wat nnt..
meroyan aku nnt dk swg...
tingat pkwe lama..hahahha...


tgk bulan....

hahah...nmpak mcm kurus plak..kihkih

ny dgn romate....nmpk tggi kan...pdahal pndek ja aku

blakang 2 jam matahari..aku lindung bola dia

ntah..srung tgn kt agkasa..masam tgn aku lpas aku pkai srung tgn 2...eeeee

tgk KLCC...xnmpk pown

ny aku aku nmpk KLCC

aku dh smpai bulan..ampa ada???

Sunday, March 4, 2012

Alhamdulillah

Salam Semua..

Ari ny aku bersyukur sgt2..
sem ny tuhan permudahkan jalan untuk aku...
sebb aku wat 1 keputusan untuk berubah..
tggal hidup yang pnuh kejahilan...

First..
Aku dapat majoring in finance...
ny lah apa yg aku nak sgt2 slama 1 sem aku naik turun pejabat FEP
semata2 untuk ini....Alhamdulillah...
bila aku buka SMPweb dia tulis pengkhususan kewangan.,..
aku rasa nak jerit ja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
tp bila aku dh masuk klas dia..perggghhhhh,.,,susah kot...
mcm mna aku nk bwak sem ny...
1 msalah pulak..

Second
aku sedih sbb aku guna baucer buku 4 keping 2 skelip mata ja..
aku beli buku 3 buah berharga rm230..
2 pown kna tambah det aku...xpla..demi masa depan...
buku subjek aku jgak..mna taw nnt keja nk guna(nk sedapkan hati)
kwan aku siap beli komik belambak kt MPH..
beli bnda ,merapu..sepupu aku beli CD Kat-tun..band jepun..
2 lg dasyat...xdpt la aku merasa alat tulis mahal....

T_T

Friday, March 2, 2012

jumaat

Salam semua..

ari ny ari jumaat sbb 2 tjuk aku jumaat(xdk idea)
ahahaha...
ptg ny bumi ukm hujan...time kelas dlm pkul 4
owhhhhh..baju ku diampaian sedang bermain2 hujan...T_T
aku blik klas trus bersihkan diri...smbhyang n duduk depan laptop..

sebanarnya AKU MENGANTUK!!!
msalahnya xkn nk tidur petang2 ny!!
haiisshhhhh...ari ny det pt msuk...sprti biasa perbelanjaan di jlankan dengan penuh berhemah~~
dan sprti biasa sbulan kmudian ayah,kakak xdk det..sem ny aku xkn mntak kt ayah aku...berjimat!!!
bosan!!!mata aku xdpat bertahan dh...skrg baru pkul 6.28 ptg...
apa aku ngarut ny...aarrrrrgggggggghhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mengantuk mengantuk mengantuk mengantuk mengantuk!!!!!!!!!!!!!!!

Saturday, February 25, 2012

my desicion

Assalamualaikum...

dh seminggu msuk sem 4..
Alhamdulillah aku msih lg kt bumi ukm neyh...
walaupun ari2 menangis rindu umah..
aku ttp kna dk cny...nangis la mcm mna pown bkn bleh blik...
demi masa depan...
Aku gembira sgt sbb dh dpt major...Alhamdulillah...
Aku bersyukur sgt apa yg aku mntak dpt..
result 2 sem lpas xda la elok..truk..
aku nak blajar btl2 la..xnk main2 dh...

aku kena trus kan misi yg lama dh tergendala...
ny keputusan aku plih setelah 6 tahun aku bersabar n aku bertahan..
mcm2 ag wat....apa yg aku wat semua nmpak jhat..
aku xkan patah balik lg...ny misi aku dgn along...
klau aku xbtl2 kali ny pnat ja slama ny along nasihatkan aku...
ttba aku teringat Arwah Afiq ckap let it go,..
InsyaAllah demi misi ny aku kna usaha btl2 utk org2 yg xpnah ptus asa support aku...
walaupun berat hati aku akan wat jugak...knapa xdari dulu ja ha??
knapa baru sedar...xpla..kdg2 manusia xpnah lari dari wat salah....

Along,
terima kasih sbb xpnah jemu nasihatkan aku....
Aku sayang ag...
BALQIS!!FIGHTING!!!!!
Ya Allah,kuatkan lah hati aku...
Amin.....

Friday, February 17, 2012

17/1/2012

As salam semua..

17/1/2012
hari paling aku sedih dalam tahun ny...
time aku tgah exam plak 2..
hatiku luluh...puas aku menangis...
aku rasa sgt kehilangan...

masa 2 aku nak print note sbb nak exam akaun..
tetiba kwan aku(matrixmate aku nama dia yusra)
ny perbualan aku dgn yusra
Y:balqis,hang dh taw ka blum??
B: taw apa??
Y:psal afiq??
B:knapa dgn dia??
Y: dia dh xdk..
B: ha???afiq mana ny??afiq kita ka???
Y: ha..muhammad fazrul afiq kita....
B: yusra, ang jgn tipu aku..
aku rasa time mcm nak pitam ja...sbb xpercaya...air mata aku mencurah2...
smpai skrang aku xbleh lupa dia...aku rsa mcm dia ttap ada..
sekelip mata ja aku rasa....
bg aku arwah sgt baik..dia bnyk sgt tolong aku...
selalu bila aku ada msalah dia nasihat kan aku.,..dh mcm abang aku dh..
apatah lg mien rasa...aku harap mien lbih kuat...
mgkin tuhan lebih syangkan dia....
arwah bnyk ajar aku psal hidup..
sesungguhnya arwah lebih baik...
setiap kali aku cita psal arwah kt mak aku, mak aku msti nangis...
wlaupun mak aku xpnah jumpa arwah, mak aku bleh tahu yg arwah org yg baik...
semoga arwah ditempatkan di kalangan org2 yang beriman...
Amin..Al Fatihah....

p/s setiap yang hidup msti akan mati..kita sbgai yg hidup kna la beringat2...
Mati adalah pasti bagi setiap yg hidup...

Saturday, January 7, 2012

Grieve the past, its gone

Sharing is caring

 Do'a Menghilangkan Rasa Cinta dan Sayang yang tak Perlu
(kerana yg kita cinta mgkn sdh memiliki pilihan yg tepat atau sdh bernikah dgn org lain)

Bismillaahirrahmaanirrahiim,,

... Ya Allah,
aku terima keadaanku yang sulit utk melupakannya dan masih menyayanginya, maka terimalah aku dan ibadah- ibadahku ( tarik nafas yg dlm perlahan , tahan 3 saat lalu hembuskan sambil istighfar perlahan )

Ya Allah,
aku maafkan hadirnya rasa sayang yang tak layak ini, aku maafkan dirinya yang sulit kulupakan, aku maafkan diriku yang terjebak dalam rasa cinta yang menggelisahkan, maka maafkanlah ia dan maafkanlah aku ( tarik nafas yg dalam perlahan, tahan 3 saat lalu hembuskan sambil istighfar perlahan )

Ya Allah,
aku lepaskan rasa sayang ini dariku, maka lepaskanlah rasa sayang yang tak layak ini dariku, aku adalah aku, rasa sayang kepadanya bukanlah aku. Aku adalah hamba yang hanya bergantung kepada-Mu dan berharap kasih sayang-Mu ( tarik nafas yg dlm perlahan, tahan 3 saat lalu hembuskan sambil istighfar perlahan )

Ya Allah,
aku serahkan urusan hati ini sepenuhnya kepada-Mu , maka serahkanlah ketetapan-Mu yang terbaik kepadaku. Dan sayangilah aku dalam peluk kasih sayang-Mu ( tarik nafas yg dalam perlahan, tahan 3 saat lalu hembuskan sambil istighfar perlahan )

Aamiin ( tarik nafas yang dalam perlahan, tahan 3 saat lalu hembuskan sambil ucapkan hamdalah ) (Alhamdulillaahirabbil 'aalamiin )

( sumber : Ustadz Zain Fuad Abdullah / Kang Zain )

Sahabat saudaraku fillah... Bacalah do'a ini setiap saat agar hati kita tenang terutama setelah shalat fardhu... Dan jangan lupa disertai sholat, dzikir dan tilawah Al- Qur'an dan do'a2 yang lain...semoga bermanfaat

p/s copy dari blog mkcik sy~~